Masz pytania? Zadzwoń!

(+48) 77 457 75 99 lub NAPISZ DO NAS

 
Artykuły
Zobacz wszystkie artykuły...
Kasa fiskalna za 300 zł?

Ceny kas fiskalnych wahają się średnio od ok. 1300 - 3000 zł netto, a drukarek fiskalnych od ok. 2000 - 3500 zł netto. Czy to jest całkowity i realny koszt zakupu? A może da się kupić kasę fiskalną za 300 zł? Sprawdź jaki jest realny koszt zakupu kasy fiskalnej...

Jak odzyskać 700zł za zakup kasy?

Planujesz zakup nowego urządzenia fiskalnego, kasę fiskalną lub drukarkę fiskalną? Pamiętaj że jeżeli jest to Twój pierwszy zakup urządzenia fiskalnego (pierwszy na dany nr NIP), to przysługuje Ci 90% zwrotu przy czym nie więcej niż 700 zł. Dotyczy to zarówno płatników podatku VAT jak i podatników zwolnionych z VAT.

Produkt dnia
ACLAS KOS_ON - Kasa ONLINE
ACLAS KOS_ON - Kasa ONLINE

1 536,27 zł

1 249,00 zł

Waga etykietująca DIGI SM-5100EV
Waga etykietująca DIGI SM-5100EV

5 805,60 zł

4 720,00 zł

szt.
Zestaw: Kompletne stanowisko POS dla gastronomii
Zestaw: Kompletne stanowisko POS dla gastronomii

12 863,34 zł

10 458,00 zł

Zestaw P20 - 20 szt - pager/coaster
Zestaw P20 - 20 szt - pager/coaster

1 843,77 zł

Cena regularna: 2 212,77 zł

Najniższa cena: 1 832,70 zł

1 499,00 zł

Cena regularna: 1 799,00 zł

Najniższa cena: 1 490,00 zł
szt.
Karta zbliżeniowa Mifare Be-Tech z nadrukiem
Karta zbliżeniowa Mifare Be-Tech z nadrukiem

4,92 zł

4,00 zł

szt.
Zestaw POS SOGA XS - super oferta!!!
Zestaw POS SOGA XS - super oferta!!!

5 448,90 zł

4 430,00 zł

szt.

Przepisy fiskalne

W tym dziale możecie Państwo przeczytać o przepisach obowiązujących w zakresie urządzeń fiskalnych. Staramy się zamieszczać tu informacje przydatne dla podatników, którzy mają lub w najbliższej przyszłości będą mieli obowiązek stosowania urządzeń fiskalnych. Całość podzielono na 3 główne grupy, tj. pytania i odpowiedzi które warto znać przed zakupem kasy fiskalnej, informacje prawne dla posiadaczy urządzeń fiskalnych oraz informacje co należy zrobić w przypadku chęci likwidacji kasy fiskalnej lub likwidacji firmy która posiadała kas fiskalne.

Zamieszczona w treści nazwa kasa fiskalna dotyczy również drukarki fiskalnej i odwrotnie.

Zakup kasy fiskalnej / Odpis za zakup kasy fiskalnej

 

Zobacz również

Kasy fiskalne w promocyjnej cenie dla małych podatników

 

Posiadam już kasę fiskalną

Likwidacja kasy fiskalnej

 

Jakie grupy podatkowe są zobowiązane do posiadania kasy fiskalnej, bez względu na inne okoliczności?

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, nie stosuje się (poniższe grupy podatkowe są zobligowane do stosowania kasy od pierwszego klienta), bez względu na wysokość osiąganych obrotów:

  1. dostawy:
    1. gazu płynnego,
    2. części do silników (PKWiU 28.11.4),
    3. silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),
    4. nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),
    5. przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),
    6. części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),
    7. części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),
    8. silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),
    9. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
    10. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
    11. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
    12. zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
    13. wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
    14. wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
    15. perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;
  2. świadczenia usług:
    1. przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
    2. przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,
    3. naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),
    4. w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
    5. w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
    6. w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
    7. prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
    8. doradztwa podatkowego,
    9. związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:
      • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
      • usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)
    10. fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
    11. kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
    12. związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

 

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej do obrotu 20 tysięcy obejmuje, min. :

  • budowlańców
  • hotele
  • kluby fitness

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, do pobrania tutaj...

Co to są urządzenia fiskalne ONLINE?

Kasy fiskalne ONLINE to nowa kategoria urządzeń fiskalnych, które komunikują się z Centralnym Rejestrem Kas prowadzonym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Centralny Rejestr Kas (inaczej Repozytorium) gromadzi szereg danych m. in.: raporty dobowe, paragony fiskalne, dokumenty niefiskalne, zdarzenia a także informacje o dokonanych przeglądach okresowych.

Oprócz tego Repozytorium jest odpowiedzialne za nadawanie numeru ewidencyjnego kasie podczas fiskalizacji. Kasy ONLINE łączą się z Repozytorium co dwie godziny. Jest to domyślny czas, bowiem Repozytorium może zmieniać ten harmonogram połączeń. Co więcej, odbywa się to bez wiedzy użytkownika.

Użytkownik kasy ONLINE musi zapewnić dostęp do internetu, czyli odpowiednią infrastrukturę, dzięki której kasa może łączyć się z Repozytorium.

Przepisy o Kasach Online nabrały mocy prawnej 1 maja 2019 roku. Obowiązek posiadania kas online dla pierwszych branż wejdzie w życie 1 stycznia 2020 roku.

Kwestie prawne w sprawie kas ONLINE są regulowane przez:

  • Ustawę z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika
  • Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii

 

Jakie grupy podatkowe są zobowiązane do posiadania kasy fiskalnej ONLINE?

Według Ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach, do obowiązku prowadzenia ewidencji za pośrednictwem kas online podatnicy są zobowiązani w następujących terminach.

Od 1 stycznia 2020 roku:

  • świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania, regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon i kół dla pojazdów silnikowych i motorowerów;
  • sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych.

Od 1 lipca 2020 roku 1 stycznia 2021 roku (zmiana z 10.06.2020r):
Czy można liczyć na przesunięcie terminu? Wg Dziennik Gazeta Prawna, Ministerstwo Finansów nie planuje kolejnego przesunięci terminu Czytaj tutaj...

  • świadczenia usług zw. z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania;
  • sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.

Od 1 stycznia 2021 roku 1 lipca 2021 roku (zmiana z 10.06.2020r):

  • świadczenia usług:
    • fryzjerskich,
    • kosmetycznych i kosmetologicznych,
    • budowlanych,
    • w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i dentystów,
    • prawniczych,
    • związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.

UWAGA!!
W przypadku wymiany urządzenia fiskalnego na OLINE, przysługuje zwrot 90% wartości, ale nie więcej niż 700 zł, za każde wymienianie urządzenie. Aby otrzymać zwrot, urządzenie musi być wymienione w terminie (jak wyżej) i dotyczy tylko podatników zobowiązanych do stosowania urządzeń ONLINE (jak wyżej).

Czy kupując nową kasę mogę za każdym razem starać się o odpis z Urzędu Skarbowego?

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 01.05.2019, odpisy za zakup urządzeń fiskalnych przysługuje tylko podatnikom spełniającym wszystkie poniższe warunki:

  • ulga przysługuje tylko na zakup urządzeń ONLINE,
  • ulga obejmuje wyłącznie nowych podatników (przedsiębiorców, którzy nie mieli dotychczas kasy fiskalnej) oraz przedsiębiorców tylko z tych branż, które są zobligowane przez ustawę do użytkowania Kas ONLINE,
  • wysokość ulgi to 90% wartości urządzenia z limitem w wysokości 700 zł netto.

Od 01.05.2019 nie przysługują zwroty za zakup innych urządzeń niż ONLINE.

 

Co należy uczynić, aby uzyskać odpis/ulgę 90% od ceny zakupu kasy fiskalnej?

Aby uzyskać 90% ulgę (nie więcej niż 700 zł / każde urządzenie) należy spełnić poniższe warunki:

  1. terminowa fiskalizacja zakupionego urządzenia ONLINE,
  2. dla podatników zobligowanych do korzystania z kas ONLINE rozpoczęcie ewidencji sprzedaży zgodnie z narzuconym przez ustawę terminem
  3. przekazanie Urzędowi Skarbowemu kopii faktury zakupu, dowodu zapłaty oraz kopii raportu miesięcznego, potwierdzającego rozpoczęcie ewidencji sprzedaży,
  4. ulgi nie traci się, jeśli w ciągu 3 lat od fiskalizacji urządzenie jest terminowo poddawane przeglądom technicznym, a komunikacja z repozytorium KAS przebiega zgodnie z harmonogramem.

Należy pamiętać, że ulga może zostać wycofana, jeżeli w ciągu 3 lat podatnik wyrejestruje urządzenie fiskalne.
UWAGA!!! Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1.05.2019r, zwrotowi 700zł/urządzenie podlegają tylko urządzenia ONLINE. Zakup urządzeń z kopią elektroniczną nie podlega zwrotowi 700zł z Urzędu Skarbowego.

Więcej na temat ulgi i sposobu jej rozliczenia przeczytasz tutaj...

 

Do kiedy można stosować kasy z papierową kopią paragonów?

Termin wygaśnięcia homologacji dla kas z kopią papierową to 31 sierpnia 2019 r. Tzn. że do tej daty można kupować kasy z papierową kopią paragonów i je fiskalizować. Po tej dacie można w dalszym ciągu użytkować taką kasę, ale nie będzie można jej fiskalizować.

Od 01.05.2019r obowiązuje zakaz wymian pamięci fiskalnych w kasach z kopią papierową.

 

Do kiedy można stosować kasy z elektroniczną kopią paragonów? 

Kasy rejestrujące z elektroniczną kopią paragonów będą sprzedawane do dnia 31 grudnia 2022 r Po tej dacie można w dalszym ciągu użytkować taką kasę, ale nie będzie można jej fiskalizować. 

 

Nowa matryca stawek VAT

Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia 30 kwietnia 2019 r. obowiązuje nowa matryca stawek podatkowych (§ 6.1, pkt 5) dla WSZYSTKICH urządzeń fiskalnych (on-line, kopia elektroniczna, kopia papierowa) fiskalizowanych od 1 maja 2019 r.

  • Litera „A” – przypisana stawka podstawowa podatku w wysokości 23%,
  • Litera „B” – przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 8%,
  • Litera „C” – przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 5%,
  • Litera „D” – przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 0%,
  • Litera „E” – przypisane zwolnienie od podatku,
  • Litery „F” i „G” – przypisane pozostałe stawki podatku, w tym wartość 0% (zero techniczne) w przypadku sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zmiana stawek PTU tylko po raporcie dobowym i przed sprzedażą.

Dla kas fiskalizowanych przed 1 maja 2019 r. zmianę matrycy VAT należy przeprowadzić do 31 lipca 2019 r. Do tego dnia można rejestrować sprzedaż w oparciu o dotychczas stosowaną matrycę stawek VAT.

 

Czy mogę odkupić używaną kasę lub drukarkę fiskalną od znajomego lub na aukcji internetowej?

Można odkupić używaną kasę lub drukarkę fiskalną ale tylko pod warunkiem że jest ona już po odczycie w Urzędzie Skarbowym, czyli posiada protokół odczytu sporządzony w obecności poprzedniego właściciela kasy, Urzędu Skarbowego oraz serwisu kasy fiskalnej. Protokół musi być opatrzony podpisami i pieczęciami wszystkich 3 stron biorących udział w odczycie. Odkupując używane urządzenie fiskalne musimy bezwzględnie posiadać egzemplarz takiego protokołu.

Należy również pamiętać o tym że ponownie użycie kasy będzie możliwe tylko i wyłącznie jeżeli zostają spełnione 2 dodatkowe warunki:

  1. W odkupionym urządzeniu fiskalnym o ile było ono już wcześniej ufiskalnione (posiada wpisany na stałe NIP) musimy wymienić moduł fiskalny, co wiąże się z wydatkiem średnio ok. 1 tys. złotych (zależnie od modelu urządzenia fiskalnego)
  2. Odkupione urządzenie fiskalne musi posiadać aktualną homologację, tzn. musi być nadal w oficjalnej sprzedaży producenta. Modeli wycofanych przez ich producentów ze sprzedaży nie można będzie ponownie uruchomić, czyli nie będzie można wymienić modułu fiskalnego i ufiskalnić urządzenia na nowego podatnika.


Sprzedający używaną kasę fiskalną lub drukarkę fiskalną musi również pamiętać o tym że urządzenie takie nawet po odczycie w Urzędzie Skarbowym podlega obowiązkowi przechowywania go przez 5 lat podatkowych od daty sporządzenia odczytu. Przed upływem 5 lat podatkowych po odczycie urządzenia fiskalnego, można je odsprzedać tylko dowolnemu dystrybutorowi (serwisowi) posiadającemu uprawnienia do serwisowania danego modelu. W praktyce zatem wygląda to tak, że urządzenie używane można nabyć tylko poprzez serwis posiadający uprawienia do danego modelu urządzenia.

 

Co ile należy dokonywać przeglądu kasy lub drukarki fiskalnej?

Zgodnie z Rozporządzeniem MF z 28.11.2008r. obowiązkowego przeglądu technicznego kas dokonuje się nie rzadziej niż co 24 miesiące. Rozporządzenie nie wyklucza również możliwości wykonywania przeglądów co 12 lub co 6 miesięcy.

 

Źle wystawiłem(am) paragon fiskalny, jak anulować błędnie wystawiony paragon fiskalny?

Jeżeli paragon został już wydrukowany z urządzenia fiskalnego (kasy lub drukarki fiskalnej) to nie ma możliwości jego anulowania na kasie czy drukarce fiskalnej, bez względu jaki model urządzenia posiadamy. Można jednak anulować tą sprzedaż i odliczyć od obrotu, ale trzeba to wykonać w następujący sposób:

  1. Musisz posiadać błędnie wystawiony paragon - warunek absolutnie konieczny
  2. Pobierz druk Anulacja Sprzedaży z Kasy Fiskalnej - kliknij tutaj... - druki można kupić np. w księgarni lub sklepie papierniczym
  3. Wypełnić druk Anulacji Sprzedaży z Kasy Fiskalnej i podpiąć błędnie wystawiony paragon fiskalny
  4. Druk wraz z paragonem fiskalnym przekazać księgowej - sprzedaż z błędnie wystawionego paragonu fiskalnego zostanie odliczona od naszego obrotu.

 

Mam uzasadnione powody, by zmienić serwis obsługujący moje kasy. Jak długo trwa taka procedura, co trzeba zgłosić?

Decyzję o możliwości zmiany firmy prowadzącej serwis kasy podejmuje producent kasy. Zgłoszenia chęci zmiany firmy serwisowej kasy należy przesłać producentowi, który zgodnie z przepisami, odpowiada za organizację serwisu. Producent z kolei powiadamia o decyzji podatnika odpowiedni Urząd Skarbowy i serwisy. Można też zwrócić się z prośbą do wybranego serwisu (który chcemy żeby nam serwisował kasy fiskalne) z chęcią zmiany serwisu. Cały proces trwa średnio od kilku dni do 2 tygodni, w zależności od producenta kasy. Najczęściej zmiana serwisu wiąże się z naliczeniem opłat manipulacyjnych przez producenta kasy.

Jeżeli chcesz żebyśmy serwisowali Twoje urządzenia fiskalne, zadzwoń do nas a zajmiemy się całą procedurą.

 

Do kogo należy obowiązek pamiętania o przeglądach okresowych i czy za brak ich wykonywania grozi jakaś kara?

Najnowsze rozporządzenie MF z dnia 28 listopada 2008 r. określa nowe terminy dokonywania obowiązkowych, okresowych przeglądów urządzeń fiskalnych - obecnie muszą być one wykonywane przez właściwy serwis co najmniej co 24 miesiące (wcześniej co 12 miesięcy). Za dotrzymanie terminu przeglądu odpowiada podatnik - właściciel urządzenia (zgodnie z rozporządzeniem MF z 20.12.2001 jeśli podatnik nie dokona w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis może zostać zobowiązany do zwrotu ulgi udzielonej z tytułu zakupu kasy rejestrującej lub nałożona na niego kara finansowa wg uznania przez urzędnika skarbowego). Przepis w sposób jednoznaczny definiuje odpowiedzialność podatnika za zlecanie i pilnowanie terminowości wykonywania przeglądów serwisowych.

Naszym Klientom przypominamy o obowiązku wykonywania przeglądów ustawowych w wyznaczonym terminie. Jeżeli Twój serwis o tym nie pamięta, zmień serwis na nas - tel. 77 4577-599.

 

 

Zgubiłem książkę serwisową kasy fiskalnej, co w takiej sytuacji należy zrobić?

Zagubienie lub kradzież książki serwisowej należy niezwłocznie zgłosić do właściwego urzędu skarbowego (na piśmie), po czym wystąpić do serwisu o wydanie duplikatu (załączając kopię zgłoszenia do US). Duplikat książki serwisowej jest płatny.


Przez jaki okres czasu należy przechowywać kopie paragonów oraz książki serwisowe kas zlikwidowanych?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dn. 29.11.2012r. rolki kasowe z paragonami fiskalnymi wystawione od 1.01.2013r. należy przechowywać nie krócej niż przez okres 5 lat podatkowych, czyli liczone od końca roku w którym nastąpiła sprzedaż. Dotyczy to również raportów fiskalnych i miesięcznych oraz książek serwisowych. Dla paragonów wystawionych od 22 lipca 2011 do 31.12.2012r. obowiązuje stary przepis przechowywania paragonów przez 2 lata podatkowe.

 

Czy w przypadku awarii kasy muszę zaprzestać w ogóle sprzedaży?

Jeżeli rozpoczęta została sprzedaż przy użyciu kasy fiskalnej (firma posiada kasy fiskalne) to nie można prowadzić sprzedaży niefiskalnej - w przypadku awarii kasy sprzedaż można prowadzić przy użyciu kasy rezerwowej, a w przypadku jej braku - zaprzestać sprzedaży. Dobrze jest, jeśli kasa rezerwowa jest tej samej marki co kasa główna ze względu na znajomość obsługi przez personel obsługujący.


W moim sklepie miała miejsce kradzież, skradziono również kasę fiskalną, którą następnego dnia odnaleziono, podobno wymagany jest w takim przypadku przegląd kasy?

Jeżeli kasa została utracona, nawet na krótki okres czasu, to przed ponownym rozpoczęciem pracy musi być zgłoszona do serwisanta kasy w celu wykonania obowiązkowego przeglądu kasy.

 

Kiedy powinny być wykonywane raporty dobowe fiskalne ?

Wydruki raportów fiskalnych dobowych należy wykonywać w określonym czasie. Zgodnie z wymaganiami Ministerstwa Finansów należy je wykonywać w dniu w którym była prowadzona sprzedaż po zakończeniu sprzedaży, ale nie później niż przed rozpoczęciem sprzedaży dnia następnego. Raporty dobowe mogą być wykonywane z inicjatywy użytkownika (sprzedającego) po zakończeniu pracy w danym dniu (i taki sposób jest najbardziej pożądany i naturalny), bądź są wymuszane przez samo urządzenie w sytuacji, gdy od rozpoczęcia sprzedaży upływa pełna doba rozumiana jako określona data a nie upływ 24 godzin. W niektórych urządzeniach moduł fiskalny nie dopuści do sytuacji, w której możliwa byłaby sprzedaż w dobie następującej po dwóch kolejnych dobach kalendarzowych sprzedaży licząc okres sprzedaży od momentu wystawienia pierwszego paragonu fiskalnego po ostatnim raporcie dobowym.

Przykład: ostatni raport dobowy został wykonany dn. 11.04 o godz. 17.00. Pierwszy następny paragon został wystawiony dn. 14.04 o godz. 7.00. Sprzedaż będzie możliwa aż do północy z dn. 15.04 na dn. 16.04 - wtedy nastąpi żądanie wykonania wydruku raportu dobowego fiskalnego. Jeżeli sprzedaż rozpocznie się dn. 14.04 nie o 7.00 a o 23.00, to żądanie wykonania raportu nastąpi również o północy z dn. 15.04 na dn. 16.04. Natomiast, gdy sprzedaż rozpocznie się dn. 15.04 o godz. 00.05, to żądanie wykonania wydruku raportu dobowego fiskalnego nastąpi dopiero o północy z dn. 16.04 na dn. 17.04. Zgodnie z art.53 §21 Kodeksu karnego skarbowego kasa rejestrująca (fiskalna) to księga, podobnie jak księga przychodów i rozchodów czy ewidencje VAT. W związku z tym nieprawidłowości w ewidencjonowaniu sprzedaży są karane tak samo, jak nieprawidłowości w prowadzeniu księgi. Dodatkowo występują jeszcze sankcje związane wyłącznie z kasami rejestrującymi.

W dniu w którym nie prowadzimy sprzedaży na kasie fiskalnej nie ma obowiązku wykonywania raportów dobowych. Wykonywanie zerowych raportów dobowych jest niewskazane ze względu na zapełnianie pojemności pamięci fiskalnej, która w zależności od modelu kasy mieści min. 1830 raportów dobowych.

 

Kiedy należy wykonywać raport miesięczny?

Raport miesięczny należy wykonywać po zakończeniu sprzedaży i wydruku raportu dobowego w ostatnim dniu miesiąca lub w pierwszym dniu sprzedaży przed rozpoczęciem sprzedaży w miesiącu następnym.

 

Czy istnieje obowiązek wykonywania raportu rocznego?

Nie, nie ma takiego obowiązku. Wystarczy wykonywanie raportów miesięcznych.

 

Prawidłowe ewidencjonowanie sprzedaży na urządzeniu fiskalnym

  1. Bezpośrednio po dokonaniu sprzedaży (niezwłocznie po otrzymaniu należności od klienta) wydrukuj paragon fiskalny do każdej dokonanej sprzedaży.
  2. Niezwłocznie wydaj wydrukowany paragon fiskalny nabywcy towaru lub usługi.
  3. Sprawdzaj, czy kopia paragonu drukuje się na drugiej rolce papieru (dotyczy urządzeń bez kopii elektronicznej).
  4. Nabijaj na kasę wyłącznie własną sprzedaż. Sprzedaż obcą mogą ewidencjonować na kasie jedynie ci, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze, ewidencjonują oni na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.
  5. Wystawiając fakturę do paragonu fiskalnego odbierz od nabywcy paragon i połącz go (np. zepnij zszywaczem) z kopią faktury pozostającą w Twojej dokumentacji).


Sporządzaj raporty fiskalne:

  • raport fiskalny dobowy - po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym
  • raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży i wydruku raporty dobowego w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż w pierwszym dniu sprzedaży przed rozpoczęciem sprzedaży w miesiącu następnym


Nazewnictwo:

  • Paragon fiskalny to wydrukowany dla nabywcy przez kasę rejestrującą w momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży.
  • Raport fiskalny (dobowy, miesięczny, okresowy lub rozliczeniowy) to dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatkowych oraz sprzedaży zwolnionej z podatku.


Wydruk niefiskalny to:

  • każdy niezawierający transakcji sprzedaży dokument wydrukowany przez kasę przed jej fiskalizacją (np. próbny), oraz
  • każdy inny dokument niezawierający transakcji sprzedaży, dopuszczony programem pracy kasy do druku, poza paragonem fiskalnym, fakturą VAT (niektóre drukarki drukują również faktury) i raportami fiskalnymi.

 

Kary wynikające z nieprawidłowości w ewidencjonowaniu sprzedaży na kasie fiskalnej

W przypadku braku kasy fiskalnej podatnik zobowiązany do jej posiadania zostanie ukarany:

  • karą grzywny do 240 stawek dziennych za nieprowadzenie księgi (kasa fiskalna jest księgą w rozumieniu Kodeksu karnego skarbowego), albo w przypadku mniejszej wagi karą grzywny za wykroczenie skarbowe;
  • pozbawieniem prawa do odliczenia (lub zwrotu) od podatku VAT 90% ceny zakupu netto;
  • pozbawieniem prawa do odliczenia 30% podatku naliczonego w okresie nieposiadania kasy.


W przypadku posiadania kasy, ale nieewidencjonowania przy jej pomocy sprzedaży, albo też w przypadku ewidencjonowania tylko części sprzedaży, którą podatnik powinien ewidencjonować, podatnik zostanie ukarany:

  • karą grzywny do 240 stawek dziennych za nierzetelne prowadzenie księgi, albo w przypadku mniejszej wagi karą grzywny za wykroczenie skarbowe.


Jeżeli ponadto podatnik nie wykaże tej sprzedaży w ogóle w deklaracji VAT, wówczas dodatkowo zostanie ukarany:

  • karą grzywny do 720 stawek dziennych, karze pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie, za narażenie podatku na uszczuplenie, albo też
  • karze grzywny do 720 stawek dziennych w przypadku uszczuplenia małej wartości, albo też
  • karze grzywny za wykroczenie skarbowego gdy kwota uszczuplenie nie przekracza 4245zł;
  • dodatkowym zobowiązaniem podatkowym w wysokości 30% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego.


W przypadku prowadzenia sprzedaży bez ewidencjonowania jej na kasie z powodu uszkodzenia kasy czy też jej kradzieży podatnik zostanie ukarany

  • tak samo, jak za nierzetelne prowadzenie księgi.


W przypadku nieprawidłowego ewidencjonowania na kasie rejestrującej, które jednak nie skutkuje uszczupleniem zobowiązania podatkowego podatnik zostanie ukarany:

  • karze grzywny za wykroczenie skarbowe za wadliwe prowadzenie księgi.


W przypadku niezgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego podatnik zostanie ukarany:

  • obowiązkiem zwrotu odliczonych lub zwróconych mu kwot 90% ceny kasy.



Obowiązki podatnika

  • Podatnik jest zobowiązany do wykonywania przeglądów okresowych. Przegląd kasy powinien odbyć się nie rzadziej, niż co 24 miesięce.
  • Podatnik ma obowiązek zgłosić do serwisu każdą nieprawidłowość w działaniu kasy.
  • Podatnik ma obowiązek sprawdzenia na żądanie organów nienaruszalność kasy i prawidłowość jej działania.
  • Podatnik ma obowiązek samodzielnej i stałej weryfikacji poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów (usług) i właściwego ich przyporządkowania do stawek podatków.
  • Podatnik ma obowiązek przechowywania książki kasy (książki serwisowej) w miejscu użytkowania kasy i przez okres jej użytkowania oraz udostępniania jej na żądanie służby serwisowej.
  • W przypadku utraty książki serwisowej kasy rejestrującej podatnik jest obowiązany niezwłocznie zgłosić ten fakt do właściwego urzędu skarbowego (na piśmie), po czym wystąpić do serwisu o wydanie duplikatu książki serwisowej (załączając kopię zgłoszenia do US). Na stronie tytułowej tej książki kasy rejestrującej musi być umieszczony napis "DUPLIKAT".
  • Podatnik ma obowiązek poddania obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kas, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem przez podatnika do prowadzenia ewidencji.
  • Naruszenie obowiązków w zakresie zgłoszenia kasy do serwisu celem wykonania przeglądu skutkuje utratą prawa do odliczenia 90% ceny netto kasy (albo obowiązkiem zwrotu kwoty już odliczonej albo otrzymanej wcześniej), lub nałożeniem na podatnika kary przez Urząd Kontroli Skarbowej


UWAGA!
Gdy kasa nie działa, trzeba ewidencjonować obrót przy zastosowaniu kasy rezerwowej. Gdy takiej kasy nie ma, albo gdy również ona nie działa - podatnik nie ma prawa do prowadzenia sprzedaży.


Gdy kasa nie działa, podatnik ma obowiązek sprawdzenia przyczyny takiego stanu rzeczy. Jeżeli przyczyna leży po stronie kasy, wówczas należy niezwłocznie zawiadomić serwis.

Ponadto podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas fiskalnych są obowiązani do:

  • dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy,
  • sporządzania raportu fiskalnego dobowego po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym, oraz sporządzania raportu fiskalnego za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu,
  • ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rezerwowej lub zaprzestania sprzedaży,
  • dokonywania wydruku wszystkich emitowanych przez kasę dokumentów i ich kopii na taśmie papierowej z rolki,
  • przechowywania kopii dokumentów kasowych przez okres 5 lat liczone od początku roku następnego;
  • stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie;
  • zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy;
  • naniesienia na obudowę kasy w sposób trwały jej numeru ewidencyjnego,
  • zamieszczania wpisów w książce kasy rejestrującej,
  • przechowywania książki kasy w miejscu i przez okres jej użytkowania oraz udostępniania jej na żądanie właściwych organów,
  • prowadzenia po fiskalizacji kasy wyłącznie sprzedaży w trybie fiskalnym i nieprowadzenia sprzedaży na kasie po jej fiskalizacji w żadnym innym trybie niefiskalnym, w tym w trybie szkoleniowym.



Likwidacja (odczyt) kasy/drukarki fiskalnej

Likwidacja kasy fiskalnej wymaga współdziałania podatnika, serwisanta oraz urzędnika urzędu skarbowego.
Zgonie z obowiązującymi przepisami Podatnik ma obowiązek zgłoszenia odczytu urządzenia do Urzędu Skarbowego w ciągu 7 dni od zakończenia działalności lub zakończenia/zapełnienia modułu fiskalnego, bądź chęci likwidacji urządzenia fiskalnego z dowolnego innego powodu. Zgłoszenie odczytu należy dokonać wg wniosku o odczyt urządzenia fiskalnego.

W związku z likwidacją następuje zaprzestanie pracy kasy w trybie fiskalnym. W związku z tym należy:

  • umówić się z serwisem oraz urzędnikami urzędu skarbowego (miejsce, data, godzina) na odczyt kasy fiskalnej. Najlepiej zgłosić to do swojego serwisu, który umówi spotkanie z urzędem skarbowym i poinformuje podatnika o wyznaczonym terminie. Odczyt kasy ma na celu dokonanie określonych czynności:
    • dokonać oględzin kasy;
    • dokonać oględzin plomb
    • wydrukować łączny raport okresowy za cały okres użytkowania kasy;
    • sporządzić na tę okoliczność protokół według ustalonego wzoru;
  • Pamięć fiskalna kasy podlegająca wymianie, po dokonanych czynnościach określonych w ust. 8, jest przechowywana zgodnie z ust. 1 pkt 8 przez podatnika w warunkach umożliwiających jej odczyt. Obowiązek przechowywania nie dotyczy sytuacji, kiedy był dokonany odczyt pamięci fiskalnej za cały okres pracy kasy i fakt ten potwierdzają zapisy protokołu, o którym mowa w ust. 8. Obowiązek ten również nie dotyczy sytuacji, gdy producent krajowy lub importer dokonujący wymiany pamięci fiskalnej kasy potwierdzi w książce kasy brak możliwości odczytu pozostałej części zapisów tej pamięci niezawartych w protokole.
  • Po odczycie kasy, należy książkę serwisową przechowywać przez okres 5 lat tak samo jak raporty z kasy
  • Na spotkanie warto umówić się wcześniej, urzędnicy mogą nie mieć wolnego czasu tego samego czy następnego dnia. Średni czas oczekiwania na odczyt kasy fiskalnej może trwać ok. 2 tygodni - zależnie od właściwego urzędu skarbowego.
  • Jeżeli obecny serwis nie istnieje - podatnik powinien zadbać o przekazanie serwisu do innego firmy serwisowej przed zgłoszeniem do urzędu skarbowego, celem zakończenia jej pracy w trybie fiskalnym.
  • Likwidacja działalności przed upływem 3 lat od zainstalowania kasy fiskalnej zobowiązuje podatnika do zwrotu ulgi 90% ceny kasy fiskalnej (jeżeli podatnik korzystał z ulgi przy zakupie).


Zawieszenie
Nie wymaga takich czynności zawieszenie działalności gospodarczej. Jednak w przypadku wykreślenia podatnika z rejestru podatników VAT przez naczelnika urzędu skarbowego z powodu zaprzestania w wykonywaniu przez tegoż podatnika czynności opodatkowanych należy tych czynności jednak dokonać. W trybie fiskalnym mogą pracować jedynie podatnicy VAT, czynni albo zwolnieni podmiotowo.

Podatek dochodowy
Dla celów podatku dochodowego należy ująć kasę fiskalną w remanencie likwidacyjnym. Pomimo braku modułu fiskalnego ma ona jednak swoją wartość. Po wykonaniu czynności likwidacyjnych opisanych powyżej można też oddać kasę do punktu przyjmującego urządzenia elektroniczne do utylizacji. Trzeba to jednak zrobić przed dniem likwidacji, aby w dniu likwidacji nie musiała zostać ujęta w remanencie likwidacyjnym.


Polecamy by przekazać kasę do serwisanta uczestniczącego w zakończeniu pracy w trybie fiskalnym. Jeżeli:

  • zabiera ją nieodpłatnie, to albo trzeba wpierw kasę zlikwidować, a potem oddać odpad serwisantowi, albo też trzeba naliczyć podatek VAT od nieodpłatnego przekazania towaru, w stosunku do którego odliczono wcześniej podatek VAT;
  • jeżeli zabiera ją odpłatnie, trzeba wystawić fakturę dostawy; jeżeli po prostu w zamian za usługę sporządzenia protokołu zakończenia pracy w trybie fiskalnym dostaje kasę za darmo, obie strony powinny sobie wystawić faktury: serwisant za usługę, podatnik za kasę, po cenie równej wartości usługi serwisanta.
  • Jeżeli podatnik nie chce wykazywać kasy fiskalnej w remanencie likwidacyjnym, to powinien tych wszystkich czynności dokonać przed dniem likwidacji działalności gospodarczej. Oznacza to, że najpierw powinien umówić się z serwisantem i urzędnikami w sprawie kasy fiskalnej, potem zakończyć jej pracę, potem kasę zlikwidować czy sprzedaż, a dopiero potem zgłosić likwidację działalności gospodarczej w urzędzie skarbowym.


Warto mimo wszystko rozważyć sprzedaż kasy, szczególnie droższych modeli. Nawet przy dość wysokich kosztach wymiany modułu fiskalnego może ona znaleźć nabywcę.

UWAGA! - Brakujące raporty okresowe:
Warto sprawdzić zawczasu, czy mamy wydrukowane wszystkie raporty okresowe, jakich wymagają przepisy. Po zakończeniu pracy kasy w trybie fiskalnym ich sporządzenie nie będzie możliwe.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl